Soms krijg ik een vraag waar ik “nee” op wil antwoorden.
Doe ik dat ook of neem ik iets meer tijd om samen met de klant te kijken wat zij of hij wil bereiken?
Een paar voorbeelden: een in mijn ogen mooie jonge vrouw van 25 die haar (prachtig strakke) kaaklijn wil laten veranderen in een kaaklijn die zij op een Social Media foto heeft gevonden. Een vrouw van 35 met lippen die zichtbaar al heel wat milliliters filler heeft laten plaatsen en vraagt om meer volume maar toch “natuurlijk”….
En ook minder extreme voorbeelden: een 40-jarige vrouw die vraagt om behandeling van frons-, en voorhoofdslijnen en de kraaienpootjes met de opmerking erbij “dat het helemaal strak moet zijn”. Meer over dit laatste voorbeeld in de volgende blog.
Niks is makkelijker dan doen wat er gevraagd wordt maar voor mij ook niks onbevredigender dan zo mijn werk te doen.
Met de jonge vrouw van 25 ging ik het gesprek aan: waarom wilde ze dit, wat had ze al eerder laten doen en wat zou ze er mee willen bereiken? Belangrijk is hiervoor de tijd te nemen, de vraag achter de vraag te zoeken en samen te kijken naar de foto’s die ze heeft meegenomen en de foto’s die wij van haar hebben gemaakt. Samen hebben we overlegd, besproken wat technisch kan en wat het zou kunnen betekenen voor haar uitstraling. Ook hadden we een leuk gesprek over uniek zijn. Denk je dat ze zich uiteindelijk heeft laten behandelen…?
Ook met de vraag naar natuurlijke lipfillers in een inmiddels al onnatuurlijk gevulde lip ging ik het gesprek aan. Hierin legde ik haar uit dat uit onderzoek is gebleken dat we het ‘nieuwe’ uiterlijk al snel als ‘gewoon’ gaan beschouwen. In een onderzoek werden aan proefpersonen 5 lippen getoond, oplopend in volume. Er werd gevraagd wat ze het mooiste vonden en vervolgens werd de proefpersonen gevraagd enige tijd naar een foto met extreem gevulde lippen te kijken. Daarna werd opnieuw gevraagd welke lippen ze als mooiste beoordeelden. Na het zien van de extreem gevulde lippen schoven de proefpersonen direct op naar een iets gevuldere lip. Oftewel: wanneer je je eigen gevulde lippen elke dag ziet, is de kans groot dat je daarna nog verder gevulde lippen wil waarvan wij intussen weten dat vrijwel niemand dat nog mooi vindt.
Al deze factoren wegen mee in de voorlichting aan je klant en zijn dus “maatwerk”.
Het behandelen met injectables is geen standaard “u vraagt wij draaien” behandeling. Belangrijke aspecten zijn aandacht voor de klant, het bespreken van de doelen die de klant wil bereiken en eerlijke voorlichting over de haalbaarheid waarin alle aspecten van de behandeling en het resultaat besproken worden.
Daarom ben ik zo blij te werken in een kliniek waar aandacht en tijd voor de klant bovenaan staan.
En…. antwoord op de vraag in de titel van dit blog: Nee, strakker is zeker niet altijd mooier!
Nicolette Vermeulen
Esthetisch arts